Introductie - Reisverslag uit Lahti, Finland van Sharon Ven - WaarBenJij.nu Introductie - Reisverslag uit Lahti, Finland van Sharon Ven - WaarBenJij.nu

Introductie

Blijf op de hoogte en volg Sharon

26 Augustus 2014 | Finland, Lahti

Hyvää iltaa (goedeavond),

De introductie zit er al voor een heel eind op. We hebben al heel veel Finse woorden en zinnen gehad. Nu nog even leren en dan kan ik de toets van vrijdag zonder problemen maken. Nadat we vorige week het alfabet hebben gehad en hoe we de letters en woorden moeten uitspreken, is de taal veel makkelijker geworden. Ook was grammatica tot nu toe nog niet zo moeilijk, maar misschien komt dat deze week nog.

Vorige week donderdag hebben we een amazing race gehad in het centrum. Toen moesten we naar een paar posten in het centrum lopen voor opdrachten. Dat was op zich wel leuk om te doen. Bij één post moesten we Finse producten proeven en raden wat het was. Bij de ander hadden we een soort bowlen. Weer een ander moesten we Finse woorden bij plaatsjes of namen leggen. Ook moesten we een quiz maken.

Vrijdag hebben we een kleine test gehad om te kijken hoe goed we al Fins kunnen. Je kon onvoldoende, voldoende of goed krijgen en ik had voldoende:D Ook kregen we vrijdag een beetje uitleg over de cultuur en moeten we komende maanden een video maken in een groepje over de cultuur van Finland.

Zaterdag heb ik een hele fijne, rustige dag gehad. Ik ben met Auriane (Frans meisje) het centrum in gegaan om eten te kopen. Voorheen deden we dat met een grote groep meiden (vooral Duitsers). Nou waren we lekker met zijn tweeën op het gemak.

Er was een collorrun in het centrum en een paar van onze exchange studenten en Finse tutoren (Finse studenten die ons helpen met de weg wijs maken) deden mee. Eigenlijk wilde we gaan kijken, maar met mijn trolly vol eten ging dat niet echt. Ik had mijn trolly meegenomen omdat ik anders niet al dat eten mee naar huis krijg. Best slim idee van mij :D

Toen we terug kwamen uit de stad hebben Auriane en ik eerst lekker gekookt. Een gerecht van Auriane's moeder. Kipfilet met uitjes en honing. Ook al is honing niet mijn ding, ik moest dit proeven. Ik ben hier om verschillende culturen te leren kennen, dus ook honing eten :P. Maar het was eigenlijk lekkerder dan ik dacht.

Nadat we hadden gegeten, hebben we koekjes gebakken met chocola erin. Ook die waren erg lekker. Maar we hadden er te veel voor ons tweeën dus brachten we ze naar andere in de flat en zij waren er heel blij mee.

Die avond organiseerde een Franse jongen een bierpong party. Hij had verschillende tafels binnen en buiten geplaatst, bekers gekocht en bier moesten we natuurlijk zelf meenemen. Het was heel gezellig. Ik heb de eerste keer gewonnen en de tweede keer verloren. Maar gelukkig was het 2 tegen 2 dus konden we het bier delen:).

Zondag middag was het lekker weer en heb ik met Anna (Duits meisje) aan het water gezeten. Daarna hebben we ook weer samen gekookt. Het is veel leuker om samen te koken en te eten dan alleen. Ook al woont iedereen met 2 of 3 mensen in een appartement. Iedereen doet zijn eigen ding. Anna haar kamergenoot is Japan en geeft veel kookfeestjes in haar appartement. Zij spreken slecht Engels dus is het voor Anna moeilijk om met hun mee te doen. En Auriane der kamergenoot eet vaak brood.

Gister hebben we moeten kiezen welke vakken we gaan volgen. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dit wel wil. Want ik kom maar net aan mijn studiepunten, maar al de andere vakken vind ik saai. Eigenlijk was ik vrijdag vrij en heb ik de rest van de week 1 les en maandag 2. Maar vandaag heb ik toch nog een extra les bij gekozen op vrijdag. Zodat ik iets kan laten vallen als het me niet bevalt.

Vandaag zijn we naar een historisch museum geweest. Daar kregen we een rondleiding. Het was een museum met drie verdiepingen. De rondleiding was op de begaande grond en ging over Grafische kunst (simpel gezegd posters). Dat was totaal niet interessant omdat wij alleen maar simpele posters zagen die we zelf ook konden maken.

Daarna konden we zelf rondlopen en heb ik de 1ste en 2e verdieping bezocht. Op de 1ste verdieping hingen foto's van hele mooie huizen(te vinden bij foto's). Ik vroeg aan een tutor die daar ook liep of deze in Lahti stonden. Ze vertelde dat deze huizen in Finland stonden. Maar dat grondgebied na de oorlog van Rusland is geworden. Nou wonen er mensen die deze huizen niet meer zo goed onderhouden.

Op de derde verdieping waren allerlei spullen te vinden die op de markt in Lahti zijn opgegraven. In 1807 stonden er op de markt een aantal huizen (zie foto's) waarvan er in een huis brand ontstond. Toen is een groot deel van Lahti afgebrand, wel 300 gebouwen. Daarna werd er rondom de markt nieuwe gebouwen gebouwd en ontstond er de markt. Deze markt wordt nu verbouwd. Ik ben niet zeker of het iets van een trein/bus station wordt of een winkel centrum, maar ik denk een station. Toen ze aan deze bouw begonnen zijn er allerlei opgravingen(zie foto's) gedaan, waaronder spullen van de brand, maar ook een vluchtroute. Na de brand ergens in de 20e eeuw is er een vluchtroute onder de grond gemaakt van de bank (aan de markt) tot aan de markt. Waarom deze gemaakt is kon de tutor niet zeggen. Ik vroeg of dat die gemaakt is voor het stelen van geld, maar zij dacht van niet omdat mensen in Finland veel te braaf zijn. Dat is waar, want de mensen hier houden zich aan alle regels en lopen niet door rood stoplicht etc. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet stelen:P

Na het bezichtigen van het museum zijn we naar een moderne kerk gegaan(zie foto's). Deze kerk zag er heel saai uit. De vrouwelijke pastoor vertelde over de bouw van deze kerk. Deze kerk is +/- 35 jaar geleden gebouwd en daarvoor stond er een ouderwetse kerk, maar deze was te klein. Daarom moest er een nieuwe gebouwd worden. De architect vond het belangrijk dat men vanuit de kerk de natuur en de hemel in kon kijken, dus maakte hij ramen aan de zijkant. Daarnaast vond hij het niet belangrijk om allerlei detail aan de kerk toe te voegen omdat iedereen hier in Finland erg op zich zelf is en ook op zich zelf bid. Ze vinden dat ze god kunnen aanbidden op hun eigen manier en dat de detail van de kerk daar niks aan bijdraagt. Daarnaast werd er nog wat verteld, maar dat is me niet meer bijgebleven.

Wat je hier heel veel ziet is inderdaad dat de mensen op zich zelf zijn. Ze zouden nooit naar jou toe stappen voor een praatje, of langs jou in de bus gaan zitten. Iedereen leeft in zijn eigen "veilige" wereldje. Daarnaast gaat iedereen hier elke week of een paar keer per week naar de sauna. Het is zelfs heel normaal dat ieder huis een eigen sauna heeft. Als een huis geen sauna heeft is dat heel vreemd.

Zo.. ik ga weer naar bed. Morgen gaan we naar de Skischans en het skimuseum dat daar bij hoort. Donderdag gaan we Fins koken en vrijdag heb ik mijn examen.

Hyvää yötä (slaap lekker)

Xx



  • 27 Augustus 2014 - 22:20

    Mariette:

    Hoi Sharon zo als ik zie ben je al aardig gewend . En je hebt al veel mensen ontmoet. Geniet van deze mooie tijd .gr. mariette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 09 Aug. 2014
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 4976

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 31 December 2014

Exchange to Finland

Landen bezocht: